Visie en Missie
De St.-Jansschool is een school waar samengewerkt wordt aan evenwichtig kwaliteitsonderwijs op sociaal-emotioneel, cognitief en creatief gebied. Dit willen we doen vanuit enthousiasme en een collegiale en open sfeer, waarin leerlingen, ouders en personeelsleden zich geborgen voelen.
Onze (impliciete) opvatting over het mensbeeld
Ons streven is om leerlingen met plezier naar school te laten gaan. Leerlingen die op school veiligheid en geborgenheid ervaren en een positief zelfbeeld hebben, zullen zich maximaal ontplooien op zowel cognitief als op sociaal-emotioneel en creatief gebied). Kinderen functioneren het beste in een omgeving die een redelijke rust en orde uitstraalt. Om onze leerlingen goed te kunnen voorbereiden op hun latere plaats in de maatschappij vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen de vaardigheden bezitten om zelfstandig te kunnen werken, om initiatieven te kunnen nemen en om samen te kunnen werken. We vinden het essentieel dat leerlingen relaties aan kunnen gaan en kunnen omgaan met spanningen, conflicten, sociale activiteiten en vieringen. Kinderen moeten een goed waarden- en normenbesef hebben. Alleen als kinderen geleerd hebben wat goed en slecht is en respectvol gedrag vertonen zullen ze deze vaardigheden later ook in de maatschappij kunnen gebruiken.
Kinderen leren/ontwikkelen zich vanaf het moment dat ze geboren worden. In aanvang in de thuisomgeving, later neemt de voor- en schoolse educatie een prominente plaats in. Ze leren behalve van de leerkracht ook van en met elkaar. Kinderen leren over het algemeen het beste als ze uitgedaagd en geprikkeld worden en er aangesloten wordt bij de kennis en vaardigheden die het kind al beheerst.
Het voortdurend bijblijven voor wat betreft ICT en social media is belangrijk. Het kind van nu en het kind van de toekomst zal thuis en zeker op z’n latere werkplek veelvuldig te maken krijgen met deze moderne technologie- en communicatievormen.
Belangstelling voor en kennis van de wereld vinden wij van grote waarde. Wij willen onze leerlingen daarom begeleiden en ontwikkelen tot wereldburgers: we willen ze een gevoel meegeven van verbondenheid met de mensheid in het algemeen. Reden hiervoor is de multiculturele maatschappij waarin we leven en het gegeven dat bijvoorbeeld steeds meer jongeren tijdens hun studie stage in het buitenland lopen of op een andere manier kortere of langere tijd in het buitenland verblijven.
Onderwijs-inhoudelijk/sociaal-pedagogisch
Wij zijn een school die werkt met jaargroepen. Ons streven is om kinderen een ononderbroken schoolloopbaan te bieden door aan te sluiten bij de betrokkenheid en onderwijsbehoeften van het kind, zowel bij de instructie en de verwerking van leerstof als voor wat betreft de didactische werkvormen. Dit veronderstelt dat kinderen zelf invloed kunnen uitoefenen op hun leren en initiatieven kunnen/mogen nemen. We streven naar meer eigenaarschap bij onze leerlingen.
Onze lesmethodes zijn over het algemeen modern: we waarborgen zo dat we werken met methodes die gebaseerd zijn op moderne (maar wel effectief bewezen) onderwijstheorieën. We willen dat nieuw aan te schaffen methodes ook geschikt zijn voor het gebruik in combinatiegroepen.
Om onze leerlingen op te voeden tot wereldburgers willen wij ze kennis laten maken met de belangrijkste levensbeschouwelijke stromingen die in de wereld voorkomen. Culturele activiteiten en techniekactiviteiten maken onderdeel uit van ons leerstofaanbod. Kinderen willen we door middel van buitenschoolse activiteiten en excursies ervaringen/belevingen in de “echte wereld” laten opdoen.
Wij vinden dat kinderen het beste leren in omgeving waarin een goed pedagogisch (vreedzaam) klimaat heerst en waarin samenwerking en interactie met anderen (coöperatief leren) als belangrijk wordt ervaren.
Organisatorisch
Onze combinatiegroepen zijn samengesteld uit leerlingen van twee leerjaren. We hanteren daarbij het jaarklasmodel als organisatievorm. In dit model wordt elke jaarklas die deel uitmaakt van de combinatie behandeld als een afzonderlijk groep. Als de leerkracht met de ene groep bezig is, voeren de andere kinderen (schriftelijke) opdrachten uit. De komende jaren willen wij de mogelijkheden verkennen om jaarklas overstijgend te gaan werken (een of meerdere vakken worden dan door de hele school op hetzelfde moment gegeven, leerlingen kunnen dan op hun eigen niveau werken, dit kan dan ook in een ander leerjaar zijn) Datzelfde geldt voor het leren buiten het eigen lokaal, dus met gebruikmaking van leerwerkplekken op de gangen en/of leerpleinen. Voor het vak technisch-lezen werken we sinds 2016-2017 in de groepen 3 t/m 7 jaarklas overstijgend.
Per leerjaar wordt er vastgelegd welke leerstof behandeld moet worden. Om binnen het jaarklasmodel zoveel mogelijk tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen werken wij met groepsplannen. Het werken met deze plannen creëert, door het werken met drie niveaugroepen, een omgeving waarin alle leerlingen actief en betrokken leren, zich optimaal kunnen ontwikkelen en zich gewaardeerd voelen. Dat impliceert dat de kinderen op onze school gestimuleerd worden om initiatieven te nemen. Leerkrachten hanteren interactieve werkvormen, waarbij leerlingen behalve van de leerkracht ook van en met elkaar leren. Het is onze uitdaging om onze school eruit te laten zien als een uitdagende leeromgeving. Daaronder verstaan we een omgeving met leerstof ondersteunende wandmaterialen en (deels) open kasten waar kinderen zelf uitdagende (ontwikkelings)materialen uit kunnen halen.
Wanneer een leerling doorstroomt naar het voortgezet onderwijs, moet hij zelfstandig kunnen leren en werken. In de onderbouw gaan leerlingen al snel zelfstandig taakjes uitvoeren. In de bovenbouw plannen leerlingen (deels) zelf hun werk en leren ze hun huiswerk goed te maken. Weektaken dragen hiertoe bij. Ook werken leerlingen regelmatig zelfstandig op de computer. Leerlingen maken gebruik van internet, onder andere om digitale werkstukken te maken.
Beroepsbeeld
We hechten grote waarde aan een professionele cultuur. Een cultuur waarin ongelijkheid van professionals geaccepteerd is en personeelsleden daar ook daadwerkelijk naar handelen. Leerkrachten spreken elkaar aan op wat ze kunnen en bespreken openlijk wat ze niet kunnen. Het gaat dus om kwaliteiten die leerkrachten hebben en hoe ze daar tijdens professionele ontmoetingen mee omgaan. Kwaliteiten worden niet “weggedrukt” maar juist benut. Een professionele cultuur biedt kansen aan personeelsleden om zich professioneel te kunnen ontwikkelen. Ze zijn gemotiveerd om voortdurend aan hun eigen ontwikkeling te werken. Vastlegging hiervan in een Persoonlijk Ontwikkelings Plan vinden wij vanzelfsprekend. Ons streven is om op de hoogte te zijn van elkaars kijk op het onderwijsvisie- en praktijk. Het delen hiervan maakt onderdeel uit van ons structureel- en informeel werkoverleg. Ons doel is om met en van elkaar te leren. Persoonlijke ontwikkeling door teamscholing staat bij ons voorop. Individuele ontwikkeling door middel van persoonsgebonden cursussen wordt gestimuleerd en daar waar mogelijk gefaciliteerd.
Een lerende school wordt bevorderd door het opleiden van studenten. Zij nemen ons mee met allerlei onderwijsvernieuwingen die zij op hun scholen leren. Onze kennis en vaardigheden kunnen wij overdragen aan de volgende generatie leerkrachten.
De huidige maatschappij verandert snel. De school heeft de plicht kinderen daarop voor te bereiden. Het is voor leerkrachten daarom belangrijk dat ze flexibel en initiatiefrijk zijn en snel kunnen meebewegen.
Het systematisch werken aan de verankering van educatief partnerschap (leerkracht als de professional en de ouder als ervaringsdeskundigen maar ook samenwerking met onze kernpartners van de peuterspeelzaal/buitenschoolse opvang) in onze schoolcultuur, structuur en werkprocessen vinden wij essentieel. Het communicatief vaardig zijn van personeelsleden is daarbij voorwaarde. De informatievoorziening willen we afstemmen op de informatiebehoefte van de ouders. Op deze wijze denken wij ouders in staat te stellen mee te doen, mee te leven en mee te denken. Het is een taak van de leerkracht om ouders optimaal te informeren over de ontwikkeling van hun kind maar ook om ouders op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Dat een leerkracht op een goede wijze met externen kan communiceren vinden wij voor zich spreken.
Het adequaat kunnen werken in een (combinatie)groep en het werken met groepsplannen vereist van een leerkracht dat hij/zij kan zorgdragen voor een zorgvuldige planning. Van de leerkrachten verwachten we dat ze kunnen werken aan een doorgaande ontwikkelingslijn van de kinderen en kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Daarbij is het werken vanuit “de zone van de naaste ontwikkeling” essentieel. Voor leerkrachten is het wezenlijk dat ze een balans weten te bereiken in de aandacht voor de cognitieve en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De laatstgenoemde ontwikkeling zal de komende jaren onze extra aandacht blijven krijgen! De rol van de leerkracht zal de komende jaren veranderen van (meer) leider naar (meer) begeleider. Het zelfstandige werken zal een grotere plaats in ons onderwijs gaan innemen. We streven naar meer eigenaarschap bij de leerlingen.
We vinden het belangrijk dat een leerkracht ICT-vaardig is en deze vaardigheden kan overbrengen op de leerlingen. Datzelfde geldt in principe voor de social-media. De komende jaren willen we nagaan op welke wijze wij deze media in ons onderwijs willen opnemen. Kinderen willen we bewust laten worden van de kansen maar zeker ook van de gevaren die deze media met zich meebrengen.